Suomessa on työttömiä tällä hetkellä noin 192 000 ja työttömyysaste on noin 7 prosenttia. Nuorten keskuudessa työttömyys koetaan usein häpeäksi. Työttömyys #eiolehäpeä -kampanja antaa kasvot sille, että työttömyys on monelle yksi elämänvaihe, ei häpeä. Sosiaaliseen mediaan suunnitellussa kampanjassa haastetaan ihmisiä ottamaan kuvia Työttömyys #eiolehäpeä -kyltin kanssa ja jakamaan kuvia omissa kanavissaan. Lisäksi Facebookiin tulee kuvakehys, jonka voi lisätä profiilikuvaansa.

Työttömyys #eiolehäpeä -kampanja sai alkunsa Ohjaamo Helsingin nuorten osallisuustapahtumasta, jossa nousi esille nuorten työttömyydestä kokema häpeä. On hävettävää olla työtön. Työttömyys on leima. Nuoret kokevat toisten nuorten ja yhteiskuntamme suhtautuvan työttömiin “mee töihin, pummi” -asenteella. Tämä johtaa monilla häpeään ja piilotteluun, mikä voi johtaa syrjäytymiseen ja työttömyyden pitkittymiseen. Työttömyys on harvalla oma valinta, aina työtä ei vain löydä heti. Työttömyyden takana voivat olla myös muut syyt, kuten terveydelliset haasteet, joita ei aina näe ulospäin.

Jokainen ihminen, niin työtön kuin kuka tahansa muukin, on oma, arvokas yksilönsä. Työttömyys #eiolehäpeä-kampanjalla nuorten työnhakijoiden parissa työskentelevä kaupungin väki haluaa osoittaa, että työttömyys on monelle yksi elämänvaihe. Suurin osa meistä on ollut joskus työttömänä ja jokainen voi joutua työttömäksi omista valinnoistaan riippumatta. Kenenkään ei pitäisi joutua häpeämään itseään siksi, että ei ole työssä.

(Luvut ingressissä: Tilastokeskus, 6/2018.)

Fredrikinkatu 48. • 00100 Helsinki • p. 040 704 6818 • ohjaamo@hel.fi • http://ohjaamo.hel.fi/

Työttömyys #eiolehäpeä-kampanjatiedote